Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Hμέρα Ευγένειας στο δρόμο σας γράφουμε ορισμένες επισημάνσεις άκρως απαραίτητες για την οδήγηση στους δρόμους.
Στις μετακινήσεις μας, ειδικά σε αυτές μέσα στην πόλη και ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής, όλοι έχουμε βιώσει συμπεριφορές οι οποίες δε συμβαδίζουν με ένα εν γένει πολιτισμό που πρέπει να υπάρχει στην καθημερινότητά μας και στη σχέση μας με τους άλλους οδηγούς και πεζούς.
Η επιθετική συμπεριφορά στην οδήγηση δε θα πρέπει να είναι ίδιον των ελληνικών συνθηκών οδήγησης, αλλά δυστυχώς τείνει να γίνει αυτονόητο χαρακτηριστικό της οδικής πραγματικότητας.
Οι λόγοι για τους οποίους δεν θα πρέπει να κρατάμε επιθετική στάση απέναντι στους άλλους οδηγούς είναι προφανείς. Πέρα από το σεβασμό και την αξιοπρέπεια του άλλου, είναι και ζήτημα του δικού μας πολιτισμού. Πρώτα πρέπει να σεβόμαστε τον ίδιο μας τον εαυτό και αφομοιώνοντας στοιχεία που δεν ανήκουν στο πολιτικά ορθό κοινωνικό γίγνεσθαι, αφενός νομιμοποιούμε τέτοιου είδους συμπεριφορές ως κάτι το αποδεκτό (πόσες φορές δεν έχουμε πει ότι αφού τα λένε και οι άλλοι, γιατί να μην κάνω κι εγώ τα ίδια) και αφετέρου προκαλούμε την αντίδραση του άλλου.
Όλοι δυσανασχετούμε σε περίπτωση συμφόρησης, αλλά δε φταίει ο άλλος γι’ αυτό. Ακόμα το να χειρονομείς ή να εξυβρίζεις τους άλλους επειδή έκαναν ένα λάθος την ίδια στιγμή που όταν κάνουμε εμείς ένα λάθος να μην δεχόμαστε τέτοιου είδους συμπεριφορές αποτελεί λογικό σφάλμα. Γιατί να κάνουμε κάτι που δεν θέλουμε εμείς να παθαίνουμε; Πιο συγκεκριμένα μια πανευρωπαϊκή έρευνα, η οποία διεξήχθη από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αποκάλυψε τα εξής παρακάτω:
• Οι Έλληνες εμφανίζονται να έχουν από τα χαμηλότερα επίπεδα ευγένειας με τα υψηλότερα ποσοστά επιθετικής συμπεριφοράς (41%).
• Το 85% των Ελλήνων πιστεύει ότι έχει αυξηθεί η επιθετικότητα των οδηγών τα τελευταία χρόνια.
• Οι οδηγοί που έχουν περάσει τα πενηνταπέντε χρόνια ζωής έχουν μειωμένη επιθετική συμπεριφορά σε σχέση με τους νεώτερους.
• Η εξύβριση σε ποσοστό 58% αποτελεί την κυρίαρχη μορφή επιθετικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα. Ακολουθεί το αναβοσβήσιμο των φώτων (51%), οι αισχρές και επιθετικές χειρονομίες (50%), το σκόπιμο κλείσιμο του δρόμου (47%), το «κόλλημα» όταν κάποιος ακολουθεί επιθετικά (22%) και η σωματική επίθεση ή προσπάθεια τέτοιας (9%).
• Τέλος, όταν κάποιος Έλληνας οδηγεί στο εξωτερικό η συμπεριφορά του είναι πιο ευγενική σε σχέση με το πως οδηγεί στην πατρίδα του σύμφωνα με το 41% των ερωτηθέντων.