Η ΕΛΠΑ ξεκίνησε ως μια λέσχη που διοργάνωνε εκδρομές και περιηγήσεις με αυτοκίνητα στις αρχές του αιώνα που πέρασε. Στην πορεία εξελίχθηκε σε μια λέσχη της υψηλής κοινωνία της Αττικής και όχι μόνο. Ξεκίνησε να διοργανώνει αγώνες αυτοκινήτων, στη συνέχεια έφερε το Μπριτζ στην Ελλάδα και κατόπιν έγινε ο επίσημος συνεργάτης της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου FIA.
Τα τελευταία 40 χρόνια ίδρυσε την οδική βοήθεια ΕΛΠΑ, μπήκε στο χώρο των ασφαλειών και του τουρισμού. Διέθετε πάνω από 50 γραφεία εξυπηρέτησης οδηγών και συνδρομητών στην επαρχία και απασχολούσε περισσότερους από 250 υπαλλήλους και άλλους τόσους συνεργάτες για τη διεξαγωγή του Ράλι Ακρόπολις – Χαλκιδικής και άλλων αγώνων. Κατάφερε να καταξιωθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό και μπόρεσε να απολαμβάνει φορολογική ασυλία.
Ενώ ήταν φιλοδεξιάς και βασιλικής αντίληψης διαχρονικά, δε δυσκολεύτηκε να τα βρει με τον Παπαδόπουλο αλλά και το σύστημα ΠΑΣΟΚ. Η ηγεσία της επέζησε παντού και πάντα σε κάθε περίπτωση. Ήταν κραταιά και παντοδύναμη σε τέτοιο σημείο που αν σε σταματούσε η τροχαία για έλεγχο καλύτερα ήταν να δείξεις μια ταυτότητα ΕΛΠΑ παρά τη δημοσιογραφική σου ταυτότητα. Τα υπόλοιπα εννοούνται.
Αυτή η λάμψη της ΕΛΠΑ σε πολλά επίπεδα, προσέλκυσε πολλά τρανταχτά ονόματα από τους χώρους των επιχειρήσεων και της πολιτικής. Συγκεκριμένα ο τέως Βασιλιάς Κωνσταντίνος ήταν ένας από τους πολλούς φίλους της ΕΛΠΑ.
Ο νόμος της ακμής και της παρακμής δεν εξαίρεσαι την ΕΛΠΑ. Σε αυτό συνέβαλε και μιλάω για την παρακμή η μεγάλη κακοδιαχείριση σε οικονομικό επίπεδο η οποία παίρνει διαστάσεις σκανδάλου το οποίο ποτέ δεν διερευνήθηκε από κόμματα και κυβερνήσεις. Η ΕΛΠΑ ήταν κυριολεκτικά στο απόλυτο απυρόβλητο και απολαμβάνει απόλυτης ασυλίας. Αυτό αποτέλεσε το βασικό συστατικό για την ταχεία κατάρρευσή της.
Ένα ατελείωτο φαγοπότι εξελίχθηκε όλα αυτά τα χρόνια σε οριζόντιο επίπεδο. Χαρακτηριστικά λέμε ότι στα συνεργεία των αγώνων υπήρχαν ονόματα που υποτίθεται εργάζονταν αλλά ποτέ δεν πήγαν στο βουνό. Η μίζα, η προμήθεια, η κλεψιά έκαναν πάρτι. Ακόμα και εξυπηρέτηση σε χορηγούς έκαναν δίνοντας παραστατικά μεγαλύτερης αξίας της πραγματικής για φορολογική χρήση.
Αλλά όλα αυτά δεν έχουν καμία σημασία τώρα. Το έγκλημα διαπράχθηκε και έχει παραγραφεί. Η ΕΛΠΑ κατά τη γνώμη μου δεν έπρεπε να κλείσει έστω και με αυτές τις συνθήκες. Γνωρίζω ότι έχουν γίνει πολλές χαριστικές και ευνοϊκές πράξεις υπέρ της αλλά αυτό έχει συμβεί και σε πολλούς ιδιώτες επιχειρηματίες και σε μεγαλύτερη έκταση ίσως.
Η ΕΛΠΑ εδώ και 7 χρόνια έχασε ένα μοναδικό προνόμιο που είχε πολλά χρόνια να είναι ο μοναδικός εκπρόσωπος της χώρας σε ότι συμπεριλαμβάνει τα μηχανοκίνητα σπορ. Αυτό ήταν το κύκνειο άσμα της.
Από την ηγεσία της πέρασαν πολλοί ηγέτες τα τελευταία 30 χρόνια: Αλέξανδρος Δαρδουμάς – Βασίλης Δεσποτόπουλος – Αλέξανδρος Μανιατόπουλος και τώρα ο διορισμένος Άγγελος Μπαβέλας. Μερικοί άνθρωποι που κατείχαν ηγετικές θέσεις στο οικοδόμημα της ΕΛΠΑ είχαν στενή σχέση με τη Μασονική στοά γεγονός που συνέβαλε θετικά στην γιγάντωση της ΕΛΠΑ την περίοδο 65 – 95.
Τώρα ήρθε το τέλος για ένα μεγάλο οργανισμό με έντονη κοινωνική προσφορά και σεβαστό έργο. Στην Ελλάδα τα τελευταία 20 χρόνια έχουν καταρρεύσει πολλά πάλαι ποτέ ισχυρά κάστρα. Τώρα ήρθε και η ώρα της ΕΛΠΑ, μια αμαρτωλή «γυνή», η οποία έχει αφήσει εποχή και μνήμες όχι απαραίτητα μελαγχολικές.
Κώστας Πουλιάσης