Ένα σπάνιο κομμάτι, ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο, ένα υπέροχο αγωνιστικό μοντέλο, το πρωτότυπο της πρώτης Lancia Rally SE 037 του 1980 είναι προς πώληση από τον γνωστό οίκο Sothebys.
Η Lancia Rally SE 037 κατέχει μία ξεχωριστή θέση στην ιστορία των αγώνων rally. Είναι το πρώτο αυτοκίνητο που κέρδισε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα όταν ξεκίνησε ο κανονισμός για τα Group B και είναι το τελευταίο αυτοκίνητο που κέρδισε έναν τίτλο, με κίνηση στους δύο τροχούς. Η Lancia είχε ξεκινήσει το 1973 με την είσοδο της Stratos HF φτιαγμένη με το σκεπτικό του Group 4 και όχι απλά ένα τροποποιημένο αυτοκίνητο παραγωγής. Και άλλοι κατασκευαστές ακολούθησαν έπειτα με την ίδια στρατηγική.
Το 1982 δημιουργήθηκε το Group B η κατηγορία βασίλισσα των αγώνων rally. Για την homologation στο Group B χρειαζόντουσαν 200 αυτοκίνητα στην παραγωγή. H Lancia έδωσε το πράσινο φως για την κατασκευή τις Abarth SE 037 τον Απρίλιο του 1980 και θα είναι το πρώτο αυτοκίνητο που θα δημιουργηθεί για το Group B Σαν βάση χρησιμοποιήθηκε η Lancia Beta Monte Carlo Turbo. Ο κινητήρας ήταν δικύλινδρος τοποθετημένος κατά μήκος, έτσι μπορούσε να δημιουργηθεί από την αρχή η πίσω ανάρτηση και να υπάρχει πιο εύκολη πρόσβαση σε αυτή αλλά και στο κιβώτιο ταχυτήτων. Ο Sergio Limone σχεδίασε την SE 037 τον Απρίλιο του 1980 ο Jianpaolo Dallara κατασκεύασε το σασί του πρωτότυπου SE 037 001 Ο Limone κατασκεύασε και την καρότσα του αυτοκινήτου ουσιαστικά από fiberglass. Τα Χριστούγεννα του 1980 το πρωτότυπο δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στην άσφαλτο και το Νοέμβριο του 1981 δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στο χώμα.
Το 1982 χρησιμοποιήθηκε σαν χρόνια εξέλιξης για τη Lancia 037 Ακόμα μπορούσαν να τρέξουν τα αυτοκίνητα του Group 4 της προηγούμενης χρονιάς. Παρουσιάστηκε με τα χρώματα Martini Racing τον Ιανουάριο του 1982 και βρέθηκε στην Ελλάδα για το Rally Acropolis του 1982 στα χέρια του Vudafieri.
Το πρωτότυπο αυτό της Lancia SE 037 επέστρεψε στην Abarth για καταστροφή και εξέταση όμως γλίτωσε τον Ιούνιο του 1983 αφού ο Sergio Limone το αγόρασε. Το επισκεύασε και το έφερε στην αρχική του κατάσταση. Το 2010 αγοράστηκε από τον Frederico Burrati έναν παθιασμένο συλλέκτη Lancia και στις 15 Ιουνίου του 2021 βγαίνει σε δημοπρασία από τον οίκο Sothebys.
Κωνσταντίνος Αγραφιώτης