Από τους κατασκευαστές του πρώτου στον κόσμο πολυτελούς SUV, έρχεται το τέταρτης γενιάς Lexus RX 450h. Φρεσκαρισμένο αισθητικά για το 2020, το αυτοκίνητο διαθέτει μια νέα, λίγο πιο επιθετική μάσκα με ατρακτοειδές σχήμα, ενώ γενικότερα το αυτοκίνητο έχει μια αθλητική αύρα που συνδυάζεται με μοναδική φινέτσα.
Όσον αφορά στις διαστάσεις, το μήκος του RX 450h φθάνει τα 4,890 μέτρα, το πλάτος (χωρίς τους καθρέπτες) τα 1,895 μ. και το ύψος τα 1,685 μέτρα.
Κάτω από το καπώ βρίσκεται ένας V6 24-βάλβιδος υβριδικός κινητήρας 3.456 κ.εκ. που αποδίδει 263 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. με μέγιστη ροπή στρέψης 335 Nm στις 4.600 σ.α.λ.. Παράλληλα, ο ηλεκτροκινητήρας παράγει άλλους 50 ίππους. Η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου φθάνει τα 200 χ.α.ω., ενώ για την επιτάχυνση από στάση στα 100 χ.α.ω. απαιτούνται 7,7 δευτερόλεπτα.
Σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, το νέο RX 450h προσφέρει μια σειρά από προσθήκες και βελτιώσεις σε ένα ήδη κορυφαίο “πακέτο”. Κατ’αρχάς, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα υψηλό επίπεδο εξατομίκευσης μέσω της λειτουργίας Drive Mode Select, που του επιτρέπει να επιλέγει προγράμματα οδήγησης κατάλληλα για συγκεκριμένες συνθήκες ή σύμφωνα με ένα επιθυμητό οδηγικό στυλ. Το Customize Mode είναι ειδικά προσαρμοσμένο για μοντέλα με σύστημα Adaptive Variable Suspension (AVS), που επιτρέπει στον οδηγό να συνδυάζει ελεύθερα τα διάφορα προγράμματα λειτουργίας του κινητήρα, του υβριδικού συστήματος, του πλαισίου και του συστήματος κλιματισμού (A/C).
Το Drive Mode Select περιλαμβάνει τέσσερα βασικά προφίλ: Normal, Eco, Sport S και Sport S+. Στο Normal mode, το νέο RX προσφέρει την ιδανική ισορροπία μεταξύ επιδόσεων και κατανάλωσης, ενώ στο Eco mode, η προτεραιότητα δίδεται στην οικονομική κατανάλωση, με τη διαχείριση της ισχύος του κινητήρα και της γωνίας ανοίγματος του γκαζιού για πιο ομαλή συνολική λειτουργία. Το Sport S Mode βελτιστοποιεί το EPS (Electric Power Steering), με αναβαθμισμένη απόκριση και αίσθηση κατά την επιτάχυνση, ενώ το Sport S+ mode επιτείνει την οδηγική συγκίνηση.
Μοντέλα εφοδιασμένα με AVS διαθέτουν Sport S+ mode και το προαναφερθέν Customize mode. Για το Sport S+ mode, ο έλεγχος του AVS προστίθεται στο Sport S mode και η απόκριση του EPS γίνεται ακόμα πιο άμεση, αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες επιδόσεων του νέου RX. Οι έμπειροι οδηγοί έχουν τώρα μεγαλύτερη ελευθερία επιλογών με το νέο Customization mode: το RX προσφέρει τώρα ποικίλους συνδυασμούς ρυθμίσεων που μπορούν να εξατομικεύονται με ακρίβεια ώστε να εναρμονίζονται με το είδος του δρόμου και τη διάθεση του οδηγού.
Από το 1998 που λανσαρίστηκε το RX, χαρακτηριστικό γνώρισμα κάθε επόμενου μοντέλου ήταν η «μεταξένια» ομαλή οδηγική ποιότητα – κάτι που η Lexus έχει δεσμευτεί να διατηρεί ως αντιπροσωπευτικό χαρακτηριστικό της γκάμας RX στο πέρασμα των χρόνων. Το 2020 RX υποστηρίζει αυτή τη δέσμευση κυρίως χάρη στο Σύστημα Ανάρτησης με Ενεργή Αντιστρεπτική Ράβδο – Active Stabilizer Suspension System, που τώρα περιλαμβάνει Roll Skyhook Control.
Το Σύστημα Ανάρτησης με Ενεργή Αντιστρεπτική Ράβδο – Active Stabilizer Suspension System του νέου RX στοχεύει στον περιορισμό των κλίσεων του αμαξώματος στις στροφές, χωρίς να επηρεάζεται η οδηγική άνεση. Η μείωση των κλίσεων του αμαξώματος κατά κανόνα επιτυγχάνεται σε βάρος της οδηγικής ποιότητας, λόγω του εξοπλισμού και των ρυθμίσεων που απαιτούνται για τη διαχείριση της αδράνειας της μάζας, αλλά εδώ δύο φαινομενικά ασυμβίβαστες ιδέες συμφιλιώνονται πετυχαίνοντας το μέχρι πρότινος ακατόρθωτο.
Όσον αφορά στα φωτιστικά σώματα, επειδή πολλά ατυχήματα μεταξύ οχημάτων και πεζών συμβαίνουν τη νύχτα, η Lexus αναβάθμισε το Σύστημα Προσαρμοστικής Υψηλής Δέσμης [AHS -Adaptive High-beam System] του νέου RX με την πρώτη στον κόσμο τεχνολογία BladeScan. Το προαιρετικό νέο σύστημα υψηλής δέσμης αυξάνει το οπτικό πεδίο του οδηγού, με αποτέλεσμα άριστη ορατότητα σε σκοτεινές συνθήκες, διευρύνοντας τη φωτιζόμενη περιοχή συγκριτικά με το φωτισμό τύπου βέλους, με ομαλό και ακριβή έλεγχο δέσμης.
Σημαντικές είναι όμως και οι αναβαθμίσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν το 8-τάχυτο κιβώτιο έκανε το ντεμπούτο του το 2016 στο RX, αποτέλεσε παγκόσμια πρωτιά για οχήματα με κινητήρα τοποθετημένο μπροστά σε συνδυασμό με εμπρόσθια κίνηση. Οι μηχανικοί της Lexus πήραν αυτό το επαναστατικό κιβώτιο και το βελτιστοποίησαν από κάθε άποψη για το νέο RX. Το νέο 8-τάχυτο κιβώτιο προσφέρει βελτιωμένη κατανάλωση και δυναμικές επιδόσεις, χρησιμοποιώντας μεγαλύτερο συνολικό εύρος μετάδοσης από τον προκάτοχό του. Επίσης πετυχαίνει πιο ομαλές αλλαγές χάρη στην πυκνή κλιμάκωση, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα σταθερότητα τόσο στις στροφές όσο και στις ευθείες που χαρίζουν στον οδηγό καλύτερο έλεγχο και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.
Και ενώ η διαδικασία αλλαγών σχέσεων ορισμένων σπορ κιβωτίων τείνει να είναι επιθετική και απότομη, το νέο 8-τάχυτο κιβώτιο του νέου RX διαθέτει Linear Driveforce Management που επιτρέπει την αξιοποίηση της μέγιστης ποσότητας ροπής σε κάθε σχέση, βελτιώνοντας όχι μόνο την επιτάχυνση αλλά και τη συνολική οδηγική αίσθηση. Για παράδειγμα, όταν απαιτείται ταχεία επιτάχυνση πάνω από μία σταθερή ταχύτητα οδήγησης, το σύστημα μπορεί να επιλέξει υψηλότερη σχέση για επιτάχυνση, μειώνοντας τη συχνότητα κατεβασμάτων. Αλλά όταν απαιτείται και εκτελείται ένα κατέβασμα, το σύστημα αυτόματα ελαχιστοποιεί την κινητήρια ισχύ, παρέχοντας ομαλή, γραμμική επιβράδυνση, που έχει ως αποτέλεσμα ένα υψηλό επίπεδο ελέγχου σύμφωνα με τις εντολές του οδηγού στο γκάζι.
Επειδή η διαχείριση της ροπής του κινητήρα γίνεται πάντα σε συνάρτηση με το οδηγικό στυλ, το νέο 8-τάχυτο κιβώτιο του RX προσφέρει μία σταθερή απόδοση ισχύος που ισοδυναμεί με πιο ζωηρές οδηγικές επιδόσεις με λιγότερη κόπωση του οδηγού.
Όπως είναι αναμενόμενο, η κορυφαία τεχνολογία, σε συνδυασμό με την αντίστοιχου επιπέδου ποιότητα της Lexus, έχουν και το ανάλογο τίμημα. Ετσι, δεν θα πρέπει να μας φανεί και πολύ περίεργο που η τιμή του Lexus RX-450h ξεκινά από 74.900 ευρώ.
Μελέτης Φουσκαρής